Miért szomorú a bohóc?
Művészettörténeti tanulmányaim és a hétköznapjaim közben többször is találkoztam olyan klasszikus festményekkel, amik különféle bohócokat, illetve azok elődjét, az udvari bolondot ábrázolják. Egész életnyi tapasztalatunk azt mondja, hogy a vicces emberek állandóan mosolyognak, vidámak és minket is jókedvre derítenek, nem is beszélve a hivatásos bohócokról, akikért gyerekek, és sokszor felnőttek serege rajong. Nem csoda, hiszen ezek az emberek mind azért vannak, hogy másokat megmosolyogtassanak vicceikkel vagy pantomimszerű játékaikkal.
![]() |
Jan Matejko: Stańczyk |
Már sokszor volt szó arról az interneten, hogy a sokan félnek a bohócoktól, és nem csak azért mert az It-ben a fickó lebegtetni akar téged, hiszen már jóval ezelőtt a sztori előtt hallhattuk, hogy mennyien találják inkább ijesztőnek a bohócokat, mintsem viccesnek. Talán pár éve kaptuk meg erre a választ, hogy a félelmünk igazából egész érthető. Ezek a festett arcú úriemberek egyértelműen takargatják az igazi vonásaikat és akkor is ott van a hatalmas, széles mosoly az arcukon sminkből, hogyha a valóságban szomorkodnak. Mindannyian tartunk azoktól, akiknek látványosan van valami takargatni valójuk és nem mutatják meg az igazi arcuk. De ez mind csak az aprócska része annak, hogy miért szomorú a bohóc.
Mostanában, hogy a gondolat elkezdte piszkálni az agyam, visszagondoltam az iskolás élményeimre az osztálybohóccal az élen, nem mellesleg Robin Williams szomorú emléke is felderengett előttem, elmerengtem a témán és miután megfogalmaztam a saját véleményem, utána is olvastam, hogy valami tudományosabb talaj is legyen ezalatt.
![]() |
Jean Antoine Watteau: Gilles |
Ő itt Jil, vagyis Pierrot, a szomorú bohóc. Ő speciel azért néz ki ilyen magányosan, mert a szerepe szerint a szerelme elhagyja valaki másért, minden forgatókönyv szerint. Watteau, a híres barokk/rokokó festő remekül megragadta ennek az érzésnek a lényegét. Gilles magába roskadt testtartása, bizonytalan arckifejezése, sőt még a háttérben beszélgető emberek is mutatják azt a magányt, amibe minden különc ember bele tud süppedni. Ha egy cseppet más vagy, már kevesebb az esélyed, hogy találj valakit, aki megért és elfogad.
Észrevettétek már, hogy a gyors észjárású zsenik gyakran a leghumorosabbak? Gondoljunk az osztályunk bolondjára, akit mindannyian kinevettünk, ő pedig hagyta, közben pedig minden butasága ellenére sorra írta az ötös dolgozatokat. Vagy csak kapcsoljuk be a tévét és nézzünk végig ne csak az itthoni, de a külföldi standup comedy-s szereplőkön is. Átlátják társadalmunk problémáit, szemtől szemben elmondják nekünk az igazságot az életről, az ország helyzetéről, a világ gondjairól, mi pedig jót nevetünk rajta. Mert a sok süketelés után jó az igazságot hallani, főleg ha azt szórakoztató keretek között adják át nekünk. A médiából és másokból omló mérhetetlen kreténségek az idegeinkre mennek, így mikor végre hallhatunk valakit, ahogy megmondja a tutit, fellélegezhetünk. Annyira jó érzés, hogy nevetni kell rajta.
Nem mellesleg ezek a vicces emberek sokkal érzékenyebbek a környezetükre és nem képesek csak úgy szemet hunyni semmi felett. Ez lehet azért, mert saját életük megtanította őket arra, hogy sokszor nem tökéletesek a dolgok. A saját ismerősi körömből is tudom, hogy akiknek a gyerekkora vagy éppen az aktuális helyzete kétségbeejtő, ők nevetnek, sőt inkább nevettetnek a legtöbbet.
A bohócok elődei az udvaribolondok voltak. A feladatuk a király szórakoztatása volt és olyan dolgokról is beszélhettek, amik a nagyobb méltóságokat, sőt akár magát az uralkodót kompromittálhatták. Ahogy fent már említettem, mások megnevettetése nem csak bugyuta viccekből áll, hanem az igazságból annál inkább és a műveltség sem hátrány. Így ezek az első ránézésre bohókás szerepű emberek olyan döntések felé fordíthatták a sokszor inkompetens király figyelmét, amire magától nem biztos, hogy rájött volna.
A bolondoknak azonban nem mindig az az első tulajdonsága, amit észreveszünk rajtuk, hogy milyen okosak. A középkori színházakban a bohóc egy öreg, és béna, leginkább ostoba szereplő volt. Nem hasonló fiatalokat szoktunk bántani az iskolában? Azokat, akik kövérebbek, csúnyábbak vagy bármilyen másmilyen hiányosságuk van, ami miatt különböznek tőlünk?
A komédiások sokszor lesznek olyanok, akik nem feltétlenül szépek, nem tudnak a külsejükkel hódítani. De miért? Mert ilyenkor legalább ez az ő döntésük, hogy nevetnek rajtuk. Kicsit ahhoz tudom ezt hasonlítani, amikor szelfizés közben direkt hülye fejet vágunk, így legalább direkt vagyunk csúnyák, nem pedig azért, mert a saját gondolataink szerint így születtünk. Ilyenkor mi is és a humoristák is kontrollban tudnak lenni, vagy legalábbis az irányítás illúziója az övék. Azért a jellemvonásért, hogy viccesek, pedig a tiszteletet is megkapják. Ebben is látszik, hogy elfogadni magunkat, a tudás, hogy tudunk magunkon nevetni, megkönnyítheti a dolgunkat.
Sokszor szomorúnak lenni, főleg a mai szociális média által uralt világban, szégyen. Mindent megtesz még az átlagos ember is, hogy ezt a gyengeségét elrejtse mások elől, hiszen a legtöbben irtóznak a rosszkedvűségtől és láthatóan sokkal szívesebben töltenek időt olyanokkal, akik csupa mosolyból és positive vibe-ból állnak. A bohócnak a maszkja pedig az örökös vidámság. Ide tartozik az is, ahogy a saját bánatunk szegregál minket. Viszont ha másokat nevettetünk, rögtön kapcsolódunk velük és pár pillanatnyi nevetés erejéig már nem vagyunk annyira egyedül.
![]() |
Picasso: Pierrot és Harlequin |
Hű. Lesújtó volt olvasni. Nekem is sok minden feltűnt a bohócokkal kapcsolatban, de sosem merültem bele a témába korábban. Talán nem véletlenül. De azért örülök, hogy te igen, mert egy nagyon érdekes bejegyzés született belőle.
VálaszTörlés(És rip Robin Williams. Nagyon csíptem, talán azért, mert a nagypapámra emlékeztetett.)
Igen, ezért is van, hogy néha elszomorodok, mikor megismerek egy új embert és úgymond "kiderül", hogy ő az ügyeletes stendup bohóc. Mindig, akarva-akaratlan elgondolkozom rajta, hogy vajon mi van a hátterében.
TörlésKöszönöm a kommentet!
(Robin Williamset mindenki szerette :/ )